Okei jou, minä täällä. Otus, jolla on 14 päivän ikäinen epilepsia. Se on yleistynyttä sorttia, että kohtauksessa se on hellurei vaan ja taju pois. Sit herätään ambulanssista tai katsomaan pelästyneen tyttären poskille pudonneita kyyneleitä kun se on nähnyt kun äiti putoaa lattialle ja kouristelee. Hitto, pelottavaa se on. Mulle ja varmasti myös muille. Damned. En hitsi vieköön olis osannu kuvitella, että näin käy.

Mä oon siis naispuoleinen Otus, 36 v. Mulla on 6-vuotias tyttötenava, maailman upein. Se asuu puolet viikosta mun luona ja toisen puolen isällään. Mä asun pääkaupunkiseudulla ja mulla on oma putiikki, jossa päivittäin työskentelen. Rakastan mun duunia, en oo koskaan nauttinu mistään työstä niin paljon kun tästä. Tälle alalle päädyin puolitoista vuotta sitten kun huomasin ettei mun henkiset voimavarat riitä nuorisotyöhön, johon oon alunperin kouluttautunut. Opiskelin viime vuoden lopun oppityttönä yhdellä alan mestarilla ja maaliskuun lopussa ostin putiikin omaksi. Kova stressi mut duuni on mahtavaa. En kerro alaa tän tarkemmin, pahoittelen. Syy siihen on se, että haluan pitää tän epilepsian erillään mun duunista koska omaa putiikkia pyöritän.

Mulla on tosiaan värikäs setti myös anti-mielenterveyslisukkeita. Epävakaa persoonallisuushäiriö on mulla todettu jo 11 vuotta sitten mutta mä sain tietää vasta 5 vuotta sitten. Se selvensi itestäni paljon asioita. Sen lisäksi mulla on muutama "pienempi" pers. häiriö. Ahdistuneisuushäiriö ja krooninen keskivaikea masennus sekottaa pakkaa hyppimällä mun arjessa mukana. Enimmäkseen nää mielijutut vaikuttaa niin, että julkisilla paikoilla ja ihmisten joukossa ahdistaa, paitsi muutaman läheisen ihmisen. Mielen väri on aikamoisen sininen ja itsetunto alavireessä, etenkin juuri viime aikoina vaikka lähivuosina se on saattanut vähän noustakin.

Mut mä tiedän itessäni myös hyviä juttuja. Mulla on runsas mielikuvitus ja tykkään luoda uusia juttuja, etenkin käsitöiden ja kirjoittamisen parissa, ne mä myös hallitsen ja saan onnistumisia. Mä innostun koko persoonalla ja nauran ja iloitsen. Tykkään saada muut nauramaan. Mulla on pisamia, tatuointeja ja lävistyksiä ja vihree-harmaat silmät. Mulla on 12-vuotias pieni rakas koira ja kissaprinssi (mun ensimmäinen oma! <3 ). Mä rakastan eläimiä ja luontoa. Oon heikompien puolella. Uskon vaikka mihin. Rakastan fantasiaa ja scifiä, Star Wars on mun Suuri Rakkaus <3 Kirjoja oon aina lukenu ja paljon, ja leffoja katon tosi mielelläni. Lempparisarjoja on mm. Rillit huurussa, Star Trekit, Stargatet, Frasier.

Mä halusin aloittaa tän blogin, koska mun ajatukset on aika sekaisin mun epilepsian takia ja tekee hyvää saada niitä ulos. Toivon, että tästä vois olla apua jollekulle muullekin. Mä sain ensimmäisen kohtauksen 11.5. kotona ja toisen 30.9. kadulla keskellä kaupunkia kun kävelin illalla töistä kotiinpäin. Kerron niistä vaikka ens kerralla lisää. To 29.10. mä sain neurologilta eilepsia-diagnoosin, jonka lääkäri teki perustuen mun kohtauksiin ja aivosähkökäyrässä näkyneisiin selkeisiin epilepsiaan viittaviin merkkeihin. Sen jälkeen alkoi uudenlainen elämä epilepsian kanssa. Lääkitys aloitettiin samana päivänä Näin lääkärin maanantaina ja hän sanoi, että on luonnollista olla sekaisin tässä vaiheessa, pari ekaa viikkoa diagnoosin jälkeen menee luultavasti jonkinlaisessa shokki-tilassa ja asian kunnolla sisäistämiseen voi mennä vuosi. Se vähän helpotti.

Oon etsinyt kaikenlaista tietoa epilepsiasta ja lukenu paljon. Liityin Epilepsialiittoon ja tilasin rannekorun. Se helpottaa vähän epävarmuutta ja pelkoa mut samalla se muistuttaa joka kerta siitä, että tittidii, et ollu tarpeeks ongelmainen mielenterveytes kanssa, nyt sulla on oikeesti päässä vikaa! Tunnen olevani ongelmainen, sekasotkunen, huono, vähemmän hyvä ihminen, taakka, hankala ja todella surullinen. Sanotaan, ettei kenellekään anneta enempää kuin jaksaa elämässä kantaa. Ilmeisesti mun masennus ja epävakaus kavereineen oli liian kevyttä kamaa. Piti pistää painoa lisää.

Tää on nyt parempi alku kun mihin luulin pystyväni. Tarkoitus on kirjoittaa usein, jotta mieli kevenisi ja ajatukset selkenisi. Toivottavasti tästä tulee mielenkiintoinen matka myös teille, jotka haluatte lähteä mukaan tätä seuraamaan. Tervetuloa <3'

- Rubus